Terapia Ręki i Grafomotoryka

Ćwiczenia usprawniające małą motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową i przygotowujące do nauki pisania.

Dziecko podczas ćwiczeń grafomotorycznych i terapii ręki

Czym Jest Terapia Ręki i Grafomotoryka?

Terapia ręki to zespół specjalistycznych ćwiczeń i zabaw mających na celu usprawnienie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Grafomotoryka natomiast odnosi się bezpośrednio do umiejętności rysowania i pisania, które są wynikiem odpowiednio rozwiniętej sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz percepcji wzrokowej.

W CENTRUM ORIGAMI terapia ręki i grafomotoryki jest prowadzona w sposób dostosowany do wieku i indywidualnych potrzeb dziecka. Zajęcia mają formę atrakcyjnej zabawy, podczas której dziecko, często nieświadomie, ćwiczy kluczowe umiejętności niezbędne do prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego, precyzyjnego kreślenia kształtów oraz późniejszej nauki pisania.

Dla Kogo Przeznaczona Jest Terapia Ręki i Grafomotoryki?

Zajęcia te są szczególnie polecane dla dzieci, które:

  • Mają trudności z czynnościami samoobsługowymi wymagającymi precyzji (np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, posługiwanie się sztućcami).
  • Niechętnie podejmują aktywności manualne, takie jak rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny, wycinanie.
  • Mają nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego (np. trzymają kredkę całą dłonią, zbyt mocno lub zbyt słabo ją naciskają).
  • Ich rysunki są ubogie w szczegóły, nieadekwatne do wieku.
  • Mają problemy z kreśleniem szlaczków, odwzorowywaniem kształtów, rysowaniem po śladzie.
  • Piszą nieczytelnie, litery są niekształtne, nierówne, wychodzą poza linie.
  • Szybko męczą się podczas pisania lub rysowania, skarżą się na ból ręki.
  • Mają trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową (np. problemy z łapaniem piłki, nawlekaniem koralików).
  • Wykazują obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej.
  • Przejawiają trudności w zakresie percepcji wzrokowej (np. różnicowanie kształtów, orientacja przestrzenna).
  • Przygotowują się do nauki pisania w szkole.
  • Mają diagnozę dysgrafii lub ryzyko dysgrafii.

Terapia ręki jest często elementem wsparcia dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, ADHD, spektrum autyzmu czy niepełnosprawnością intelektualną.

Cele Terapii Ręki i Grafomotoryki:

Usprawnienie Małej Motoryki

Rozwijanie precyzji ruchów palców i dłoni, siły chwytu, zręczności manualnej.

Poprawa Koordynacji Wzrokowo-Ruchowej

Doskonalenie umiejętności współpracy oka i ręki, co jest kluczowe w pisaniu, rysowaniu i wielu innych czynnościach.

Normalizacja Napięcia Mięśniowego

Praca nad odpowiednim napięciem mięśniowym w obrębie obręczy barkowej, ramienia, przedramienia i dłoni.

Wykształcenie Prawidłowego Chwytu Pisarskiego

Nauka i utrwalanie prawidłowego sposobu trzymania narzędzia pisarskiego (chwyt trójpunktowy).

Poprawa Umiejętności Grafomotorycznych

Doskonalenie umiejętności kreślenia linii, szlaczków, figur geometrycznych, liter i cyfr. Poprawa czytelności i estetyki pisma.

Stymulacja Percepcji Wzrokowej i Orientacji Przestrzennej

Rozwijanie umiejętności różnicowania kształtów, wielkości, kierunków, co jest niezbędne w nauce czytania i pisania.

Zwiększenie Motywacji do Aktywności Manualnych

Budowanie pozytywnego nastawienia do rysowania, pisania i innych zadań wymagających sprawności rąk poprzez atrakcyjną formę zajęć.

Jak Wyglądają Zajęcia?

Terapia ręki i grafomotoryki w CENTRUM ORIGAMI to przede wszystkim "nauka przez zabawę". Wykorzystujemy różnorodne, atrakcyjne dla dzieci materiały i pomoce terapeutyczne, takie jak:

  • Masy plastyczne (plastelina, modelina, ciastolina, piasek kinetyczny).
  • Farby (malowanie palcami, pędzlem, gąbką).
  • Kredki, ołówki, mazaki o różnej grubości i twardości.
  • Nożyczki, wydzieranki, wyklejanki.
  • Koraliki, guziki, spinacze, klamerki (do ćwiczeń manipulacyjnych).
  • Gry i zabawy zręcznościowe.
  • Specjalistyczne plansze i karty pracy do ćwiczeń grafomotorycznych.
  • Ćwiczenia rozmachowe na dużych powierzchniach.
  • Elementy terapii Integracji Sensorycznej wspierające rozwój motoryczny.

Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w małych grupach, w zależności od potrzeb i możliwości dziecka. Terapeuta dostosowuje program ćwiczeń do aktualnego poziomu umiejętności dziecka, stopniowo zwiększając stopień trudności.

Korzyści z Terapii Ręki i Grafomotoryki:

  • Poprawa sprawności manualnej i precyzji ruchów.
  • Lepsza koordynacja wzrokowo-ruchowa.
  • Prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego.
  • Bardziej czytelne i estetyczne pismo.
  • Zwiększenie samodzielności w czynnościach samoobsługowych.
  • Większa pewność siebie podczas wykonywania zadań manualnych.
  • Lepsze przygotowanie do nauki pisania i wymagań szkolnych.
  • Rozwój kreatywności i wyobraźni.

Jeśli Twoje dziecko ma trudności z pisaniem, rysowaniem lub innymi czynnościami manualnymi, zapraszamy na konsultację w celu oceny potrzeb i zaplanowania odpowiedniego wsparcia.

Umów się na konsultację